Skip to content

Παραλία, παράκτια οικοσυστήματα

    To ΚΕΠΕΑ Σύρου Ερμούπολης ιδρύει και συντονίζει το Θεματικό Περιφερειακό Δίκτυο, με τίτλο «Παραλία, Παράκτια Οικοσυστήματα» (υπ.αριθμ. πρωτ. Φ. 22.7/ 7750/ 27-11-2023 έγκριση , ΠΔΕ Νοτίου Αιγαίου), για το σχολικό έτος 2023-2024, το οποίο απευθύνεται στους εκπαιδευτικούς, στους μαθητές και στις μαθήτριες των σχολικών μονάδων της περιοχής του Νοτίου Αιγαίου.

    Το δίκτυο δεν είναι καινοτόμο πρόγραμμα σχολικών δραστηριοτήτων, αν και θα μπορούσε να δώσει την αφορμή να γίνει.Το δίκτυο δεν είναι πρόγραμμα δεξιοτήτων, αν και θα μπορούσε να δώσει το υλικό για να πραγματοποιηθεί. Το δίκτυο είναι μια ευκαιρία συνεργασίας για όλους τους εμπλεκομένους, ένα παράθυρο επικοινωνίας και ευαισθητοποίησης.

    Σκοπιμότητα του περιφερειακού Δικτύου

    Ανταποκρινόμαστε λοιπόν στο μεγάλο ενδιαφέρον των τοπικών κοινωνιών των νησιών μας πάνω στο θέμα της διαχείρισης των παράκτιων οικοσυστημάτων, η οποία άπτεται βασικών ζητημάτων που επηρεάζουν το βιοτικό επίπεδο των κατοίκων, την βιώσιμη ανάπτυξη των νησιών, την ποιότητα ζωής όλων μας, κατοίκων και επισκεπτών του τόπου μας. Η εκπαίδευση μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο όχι μόνο για το αύριο αλλά και το σήμερα. Η δικτύωση των σχολείων έχει αποδείξει ότι μπορεί να βοηθήσει στην ανταλλαγή γνώσης και καλών πρακτικών και επίσης στην ζύμωση των νέων ανθρώπων και στην ενδυνάμωση της πίστης ότι με τη συνεργασία μπορούμε να τα καταφέρουμε.

    Σκοπός – Στόχοι

    Στο πλαίσιο του κεντρικού σκοπού της Π.Ε. δηλαδή τη διαμόρφωση «περιβαλλοντικά υπεύθυνων πολιτών» και «περιβαλλοντικά υπεύθυνων κοινωνικών ομάδων» επιδιώκεται οι συμμετέχοντες μαθητές και εκπαιδευτικοί στο Δίκτυο, ως μεμονωμένα άτομα αλλά και ως μέλη της περιβαλλοντικής ομάδας, να αντιληφθούν μέσω του προσωπικού βιώματος τη μεγάλη σημασία της παραλίας ως οικοσυστήματος και να μετατραπούν σε ενεργούς πολίτες- φρουρούς κάθε ζωής που βρίσκει μόνιμο ή περιστασιακό «καταφύγιο» σε αυτήν.

    Το συγκεκριμένο Περιβαλλοντικό δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στοχεύει στα εξής:

    • Να γνωρίσουν την βιοποικιλότητα του Αιγαίου
    • Να ενημερωθούν πάνω στα δικαιώματα των πολιτών στο δημόσιο χώρο
    • Να αντιληφθούν την σημασία των παραλιών ως οικονομικού παράγοντα και να τη συνδυάσουν με τη λογική της αειφορίας και της ευημερίας όλων μας
    • Να εντοπίσουν τις συνέπειες στην καθημερινότητα των κατοίκων του μαζικού τουρισμού
    • Να γνωρίσουν διάφορες πλευρές του αειφόρου τουρισμού και να τον συνδέσουν με το δικό τους τόπο
    • Να συνειδητοποιήσουν τη σημασία «μικρών» και «άσχημων» οργανισμών των παραλιών μας στη ζωή όλων μας
    • Να γνωρίσουν τη σημασία των ζωντανών και πλούσιων βυθών, της ερασιτεχνικής και μικρής κλίμακας αλιείας στο οικολογικό αλλά και οικονομικό αποτύπωμα των νησιών μας
    • Μέσω της ανταλλαγής απόψεων, γνώσεων και εμπειριών, στα πλαίσια μιας οργανωμένης ηλεκτρονικής και δια ζώσης επικοινωνίας μεταξύ των συμμετεχόντων σχολείων να αποκτήσουν ολοκληρωμένη άποψη για τη σημασία των παραλιών.
    • Να αναπτύξουν ικανότητα συνεργασίας και διάθεση αλληλεγγύης με μαθητές άλλων σχολείων.
    • Να ενθαρρυνθούν στη συνδιοργάνωση, με άλλες περιβαλλοντικές ομάδες, κοινών δραστηριοτήτων.
    • Να απολαύσουν τη υπαίθρια διαβίωση στις παραλίες των νησιών μας
    • Να απολαύσουν το παιχνίδι με την άμμο, τα βότσαλα, το φως, το νερό και τον αέρα του Αιγαίου

    Μεθοδολογία

    Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση αναγκαστικά πρέπει να είναι ολιστική, συστημική, διεπιστημονική και επίσης ευχάριστη. Επομένως το Θεματικό Δίκτυο «Παραλία, παράκτια οικοσυστήματα», θα προωθήσει μέσω της συνεργασίας του με τα σχολεία μια ολιστική προσέγγιση μάθησης που θα συνδυάζει το φυσικό, τεχνολογικό, πνευματικό, γλωσσικό, κοινωνικό, επιστημονικό, ηθικό δρόμο γνώσης και εμπειρίας. Θα στηριχτεί επίσης στις αρχές της βιωματικής μάθησης, του learning by doing, αντιμετωπίζοντας τους εκπαιδευόμενους όχι ως μαθητές αλλά ως ενεργούς πολίτες συνδιαμορφωτές του χώρου τους και της ζωής τους.

    Η διεπιστημονικότητα του Θεματικού Δικτύου είναι αναγκαία αφού στη μελέτη του συγκεκριμένου θέματος εμπλέκονται πολλά επιστημονικά πεδία (βιολογία, οικονομία, μαθηματικά, ιστορία, χημεία κ.α.) τα οποία μέσα από βιωματικές διαδικασίες μπορούν να προσεγγίσουν πολύπλευρα το θέμα.

    Απαραίτητο συμπλήρωμα στις μέρες μας θα έχουμε τη σύγχρονη τεχνολογία, η οποία πια σύμφωνα με την εκπαιδευτική μεθοδολογία STREAM έχει εμπλουτιστεί τόσο με τις τέχνες όσο και με τις δεξιότητες της γραφής και της ανάγνωσης.

    Σε κάθε περίπτωση οι βασικές μεθοδολογικές κατευθύνσεις της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης θα οδηγήσουν και το δικό μας δίκτυο, η μελέτη πεδίου, η ομαδοσυνεργατική μέθοδος, η παιγνιώδης εκπαίδευση, τα παιχνίδια ρόλων, οι μελέτες περιπτώσεων, οι αγώνες λόγων.

    Τέλος το ΚΕΠΕΑ Σύρου Ερμούπολης έχει σκοπό να χρησιμοποιήσει πέρα από τα εκπαιδευτικά προγράμματά του ως ευκαιρίες συνάντησης των συνεργατών-σχολείων και θεσμούς που διοργανώνει ή συνδιοργανώνει κάθε χρονιά στην έδρα του στη Σύρο: Φεστιβάλ Αειφορίας, Cineμάθεια, Φεστιβάλ καταγραφής πολιτιστικής κληρονομιάς, Συνάντηση και υπαίθρια διαβίωση περιβαλλοντικών ομάδων. Με αυτές τις ευκαιρίες δια ζώσης προβολής και διάχυσης των αποτελεσμάτων του δικτύου, αλλά και με αυτές που προσφέρει η τεχνολογία ( διαδικτυακές συναντήσεις- etwinning προγράμματα- ιστοσελίδα και social media) σκοπεύει να διευκολύνει τη δράση του δικτύου και τη συνεργασία ΚΕΠΕΑ, σχολείων και φορέων.

    Θεματικές ενότητες

    1. Μαζικός και αειφόρος τουρισμός. Διαφορές, συνέπειες, νέες τάσεις.
    2. Παραλίες και δημόσιος χώρος. Δημόσιος και ιδιωτικός χώρος, Δικαιώματα πολιτών, οικονομική ανάπτυξη, ποιότητα ζωής.
    3. Παραλία και κλιματική αλλαγή. Τουριστική ανάπτυξη, υπεραλίευση, βιοποικιλότητα, ευτροφισμός.
    4. Ρύπανση θαλασσών.
    5. Μικρές νησίδες του Αιγαίου- καταφύγια άγριας ζωής. Περιοχές Natura, η σημασία των βραχονησίδων και των ακατοίκητων νησιών. Βιοποικιλότητα και ευημερία.
    6. Ο μπλε παράδεισος της ποσειδωνίας, posidonia oceanica. Σημασία, απειλές, προστασία.
    7. Αμμοθίνες. Η χλωρίδα (πχ Τα κρινάκια της Παναγιάς και τα αρμυρίκια) και η πανίδα των παραλιών μας.
    8. Παράκτια αλιεία. H προστασία του γόνου, η σημασία των «ζωντανών και πλούσιων βυθών», η παγκοσμιοποίηση της αλιείας και οι συνέπειες της, η διατροφική αξία και η υγεία των αλιευμάτων, τα ξενικά είδη στη διατροφή μας.

    Συντονιστική επιτροπή

    Η Συντονιστική Επιτροπή του Δικτύου είναι πενταμελής και συνεδριάζει ανά τρίμηνο και εκτάκτως εάν υπάρξει ανάγκη. Έχει την υποχρέωση της υποβολής ετήσιου απολογισμού δράσης του Δικτύου και οικονομικού απολογισμού στη Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου. Η σύνθεση της Συντονιστικής Επιτροπής είναι η εξής:

    1. Κόλλιας Χρήστος, Προϊστάμενος ΚΕΠΕΑ Σύρου Ερμούπολης
    2. Τζεφρίδη Αλεξία, Αν. Προϊσταμένη ΚΕΠΕΑ Σύρου Ερμούπολης
    3. Ιωαννίδου Ρουμπίνα, Μέλος της Π.Ο του ΚΕΠΕΑ Σύρου Ερμούπολης
    4. Διαμαντή Χρυσάννα, Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων Α/θμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων
    5. Συργιάννης Χάρης, Προϊστάμενος ΚΕΠΕΑ Πεταλούδων Ρόδου
    Αναπληρωματικά μέλη
    1. Φαρασόπουλος Νεκτάριος, ΠΕ70, Δ/ντης Δ.Σ. Άνω Σύρου
    2. Ρούμελης Νικόλαος, ΠΕ04, Δ/ντης ΓΕΛ Σύρου
    3. Καρτσέλου Χριστιάννα, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ70

    Συνεργάτες του Δικτύου

    ΚΕΠΕΑ Σύρου Ερμούπολης – Συντονιστής
    ΚΕΠΕΑ Κορθίου Άνδρου
    ΚΕΠΕΑ Πεταλούδων Ρόδου
    Σχολεία
    Νηπιαγωγεία: 8ο Νηπιαγωγείο Καλύμνου, Νηπιαγωγείο Αγίας Μαρίνας Λέρου
    Δημοτικά: 4ο ΔΣ Νάξου, ΔΣ Ποσειδωνίας Σύρου, ΔΣ Άνω Σύρου
    Γυμνάσια: Γυμνάσιο Αρχιλόχου Πάρου, 1ο Γυμνάσιο Ρόδου, 7ο Γυμνάσιο Ρόδου, 1ο Γυμνάσιο Νάξου, 1ο Γυμνάσιο Λέρου
    Λύκεια: ΓΕΛ Σύρου, ΓΕΛ Απερίου Καρπάθου, Μπουλαφέντειο Γενικό Λύκειο Λέρου
    Γραφεία Σχολικών Δραστηριοτήτων
    Χρυσάννα Διαμαντή, Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων α/θμιας εκπαίδευσης Ν.Κυκλάδων
    Μη κρατικοί φορείς
    WWF Ελλάς
    Παρατηρητήριο Ποιότητας Περιβάλλοντος Σύρου
    Αρχίλοχος Πολιτιστικός Σύλλογος Πάρου

    Περισσότερα εδώ.